نکات مهم در تعویض روغن موتور

نکات مهم در تعویض روغن موتور

خلاصه این مطلب:

تعویض روغن موتور یکی از مهم‌ترین بایدهای حفظ سلامتی و راندمان کاری خودرو است که اگر درست انتخاب شود، به کاهش مصرف سوخت و طول عمر بیشتر خودرو کمک می‌کند.

مقدمه

اگر موتور قلب ماشین باشد، روغن خونی است که در رگ‌هایش جریان دارد. تا‌به‌حال شنیده‌اید که عمر موتور خودرو به روغنش بستگی دارد؟ در موتورهای بنزینی، گازهای حاصل از احتراق که از حلقه‌های پیستون عبور می‌کنند، روغن را آلوده می‌کنند. ذرات معلقی که از فیلتر هوا می‌گذرند هم به آلودگی بیشتر آن کمک می‌کنند. بنابراین اینکه چه زمانی اقدام به تعویض روغن موتور می‌کنید، چه روغنی در موتور می‌ریزید و نکات مهمش را رعایت می‌کنید یا نه، دست‌به‌دست هم سلامت اتومبیلتان را رقم می‌زنند. در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین نکاتی که باید حین تعویض روغن موتور مدنظر داشته باشید را با شما در میان بگذاریم. همراه ما باشید.

 

بهترین زمان تعویض روغن موتور

 

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که لازم است بدانید و هوشیارانه رعایت کنید، بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو است. روغن در اثر فشار و حرارت تجزیه می‌شود و ذرات مضری که باید تصفیه شوند را در خود نگه می‌دارد و به مرور زمان به موتور، قلب خودروی شما، آسیب می‌زند. روغن فرسوده و کهنه باید خیلی زود با روغن تازه جایگزین شود تا عملکرد موتور بهبود یابد و راندمان خودرو افزایش پیدا کند.

بهترین راه برای تعیین زمان تعویض روغن، تنظیم یادآور اتومبیل است. این سیستم‌ها با توجه به کیلومتری که ماشین از آخرین تعویض روغن حرکت کرده، نوبت بعدی را هشدار می‌دهند. اما یک ایرادی دارند و اینکه فقط مسیر طی شده را در نظر می‌گیرند. تمام ساعت‌هایی که خودروی شما روشن گوشه خیابان پارک بوده یا در ترافیک بوده‌اید را در نظر نمی‌گیرند. با وجود اینکه در تمام این زمان‌ها موتور ماشین در حال کارکردن بوده است.

معمولا از نظر شرکت‌های خودروسازی بهترین زمان تعویض روغن ماشین‌های بنزینی بین ۵ تا ۶ و نهایتا ۱۰ هزار کیلومتر است. البته بدون احتساب مدت‌زمانی که موتور خودرو روشن بوده اما مسافتی را طی نکرده، شرایط فعلی موتور و نوع روغن مصرفی.

 

انتخاب بهترین روغن برای خودرو

مهم‌ترین انتخاب شما موقع تعویض روغن، انتخاب نوع روغنی است که در موتور می‌ریزید. اینکه اتومبیل شما بعد از تعویض روغن سرحال و پرقدرت شود، مستقیما به همین انتخاب شما بستگی دارد.

بایدهای مهمی هست که در کنار هم، یک روغن موتور خوب را تعریف می‌کنند. در درجه اول باید ببینید روغن را برای چه شرایط آب و هوایی، چه میزان کارکرد و اصلا چه خودرویی می‌خواهید. ما از یک روغن عالی انتظار غلظت مناسب داریم. روغن روان خیلی زود حباب می‌زند و تبخیر می‌شود. روغن غلیظ هم سخت جاری می‌شود و به اجزای موتور آسیب می‌زند.

با وجود اینهمه گزینه مختلف در بازار، حق می‌دهیم اگر انتخاب بهترین گزینه برایتان مشکل باشد. بگذارید با معرفی انواع روغن‌های موجود در بازار کمکتان کنیم.

 

روغن مصنوعی یا سینتتیک (synthetic oil)

روغن سینتتیک برای بهترین محافظت در برابر سایش و پارگی ناشی از ترمزگیری، شتاب و مصرف کلاچ تولید می‌شود. از طرفی در برابر دمای عملیاتی متفاوت مقاومت عالی دارند و از خاصیت پایداری اکسیداسیون خوبی برخوردارند. از دیگر مزیت‌های این روغن‌ها می‌توان به کاهش مصرف سوخت، خاصیت ضدسمیت و شاخص ویسکوزیته بالا اشاره کرد که دست به دست هم، باعث افزایش عمر وسیله نقلیه و راندمان دستگاه می‌شوند.

بنابراین اگر همیشه در مسیر‌های پرترافیک رانندگی می‌کنید یا مسافت‌های طولانی سفر می‌کنید، بهتر است سراغ روغن‌های سینتتیک بروید چون کمتر تبدیل به لای و لجن می‌شوند. همچنین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمستان‌های بسیار سرد یا تابستان‌های بسیار گرم دارد، از وسیله نقلیه خود برای بکسل و حمل مواد سنگین استفاده می‌کنید یا خودروی اسپرت دارید، روغن مصنوعی بهترین گزینه برای شماست.

 

روغن ترکیبی یا نیمه سینتتینک (Semi-Synthetic)

 

 

روغن نیمه سینتتیک که ترکیبی از روغن پایه معدنی و روغن مصنوعی است، محافظت کمتری نسبت به روغن‌های تمام سینتتیک دارد، احتمال سایش و پارگی قطعات موتور را افزایش می‌دهد (کیفیت ضعیف‌تری دارد) و قیمتش نسبت به آنها مناسب‌تر است. اگر خیلی اهل دواندن اتومبیل نیستید و مسافت‌‌های دور و دراز طی نمی‌کنید، اما عشق سرعتید یا ماشین سنگین دارید، این روغن که نسبت به روغن‌های معمولی بازار از دما و بار عملکردی بالاتری برخوردار است، کاملا مناسب خودروی شماست.

 

روغن مینرال (Mineral)

روغن معدنی شناخته‌شده‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع روغن است و برای خودروهایی که موتور کوچک دارند و خیلی رانندگی نمی‌کنند، انتخاب خوبی محسوب می‌شود. با این حال باید دقت کنید که این روغن‌ها که بر پایه نفت خام تهیه می‌شوند، حفاظت کمتری نسبت به روغن مصنوعی (سینتتیک) دارند. دقت کنید که روی ظرف روغن موتورهای مینرال اشاره‌ای به مینرال بودن آنها نمی‌شود.

 

شاخص ویسکوزیته روغن

هنگام مقایسه انواع محصولات روغن موتور، احتمالا متوجه تکه کدهای گیج‌کننده ترکیب گیج‌کننده‌ای از اعداد و حروف روی بسته‌بندی شده‌اید. اینها شاخص ویسکوزیته روغن را نشان می‌دهند که یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید مد نظر داشته باشید. ویسکوزیته معادل میزان مقاومت روغن در برابر جریان است. عامل بسیار مهمی که باید در کنار شرایط آب‌و‌هوایی، مدل رانندگی و موارد دیگر در نظر گرفته شود.

روغن‌های رقیق که شاخص ویسکوزیته پایین‌تری دارند، از قطعات موتور در دمای سرد محافظت می‌کنند و از این جهت برای زمستان انتخاب بهتری هستند. روغن‌های غلیظ با ویسکوزیته بالا برای محافظت از موتور در دمای بالا ساخته شده‌اند و به‌ بهترین شکل ممکن این کار را انجام می‌دهند. می‌توانید ویسکوزیته مناسب برای وسیله نقلیه خود را با مراجعه به جعبه روغن یا کتابچه راهنمای کاربر آن پیدا کنید.

 

تعویض فیلتر روغن همراه با تعویض روغن موتور

شرکت‌های خودروسازی توصیه می‌کنند فیلتر روغن خودرو با هر بار تعویض روغن یا نهایتا یکی‌در‌میان حتما تعویض شود تا شتاب موتور تقویت و عمر وسیله نقلیه طولانی شود. اگر از روغن‌های پیشرفته و گران استفاده می‌کنید، احتمالا همان یک بار در میان کافی است. اما برای روغن‌های ارزان‌قیمت، بهتر است هر بار فیلتر روغن را هم تعویض کنید.

 

تعویض فیلتر هوا همراه با تعویض روغن موتور

بهتر است هربار که خودرو را برای تعویض روغن روی چال سرویس می‌برید، فیلتر هوا را هم عوض کنید تا راندمان موتور چند برابر بیشتر تقویت شود. به هر حال هوای ورودی به موتور هم نیاز به تصفیه دارد و این بهترین موقعیت برای تمیزکاری این بخش است. ناگفته نماند فیلترهای کهنه و قدیمی با مشکلاتی همچون افزایش مصرف سوخت، آلایندگی و حتی مشکلات بزرگتر مثل خرابی رینگ پیستون همراه خواهند بود.

 

چند توصیه برای تعویض روغن موتور در خانه

 

 

1- بررسی دستورالعمل‌ها

هر خودرویی روغن خاص خود را دارد که مقدار و ترکیباتش را کارخانه خودروساز تعیین می‌کند. انتخاب روغن اشتباه به کم شدن روغن‌کاری و کوتاه‌شدن عمر موتور منجر می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از هرکاری روغن مناسب خودروی خود را خوب بشناسید و مثلا بدانید روغن 20W-50 برای خودرویتان مناسب‌تر است یا 10W-40.

 

2 - وزن مناسب روغن

روغن انتخابی باید ظرفیت موتور را تکمیل کند. برای مثال موتور پنج لیتری سمند با یک قوطی روغن موتور چهار لیتری پر نمی‌شود و باید یک لیتر دیگر از همان روغن به آن اضافه شود. وزن روغن باید همیشه با وزن توصیه شده توسط کارخانه خودروساز مطابقت داشته باشد.

چک کردن روغن. درب محفظه روغن را باز کنید، گیج روغن را درآورید و انگشت‌تان را به روغن آغشته کنید. اگر احساس می‌کنید چسبنده و کهربایی‌رنگ است، نیازی به تعویض روغن نیست. اما روغن تیره‌رنگ که چسبندگی کمتری دارد، باید هرچه سریع‌تر تعویض شود.

 

3 - چک کردن روغن

درب محفظه روغن را باز کنید، گیج روغن را درآورید و انگشت‌تان را به روغن آغشته کنید. اگر احساس می‌کنید چسبنده و کهربایی‌رنگ است، نیازی به تعویض روغن نیست. اما روغن تیره‌رنگ که چسبندگی کمتری دارد، باید هرچه سریع‌تر تعویض شود.

 

4- مهروموم‌کردن فیلتر روغن

کی از نکات مهم در تعویض روغن موتور، مهر‌و‌موم‌نکردن یا اصطلاحا خشک نکردن فیلتر روغن جدید است. به این ترتیب به محض آنکه فیلتر مرطوب شود، نشتی می‌دهد و مدتی بعد کاملا باز می‌شود. مطمئن شوید که فیلتر را تا نیمه با روغن پر کنید و بعد کمی اطراف فیلتر بریزید تا کاملا مهروموم شود.

 

5 - ریختن روغن

مطمئن شوید که روغن صددرصد داخل محفظه موتور ریخته می‌شود، نه روی آن. سرریز روغن باعث روغنی شدن کاسه نمد و خرابی آن می‌شود.

 

6 - روغن کهنه ممنوع

برای کارکرد صحیح و روان موتور خودرو، تحت هیچ شرایطی از روغن موتورهای مصرف‌شده دوباره استفاده نکنید. این اتفاق می‌تواند باعث نشتی روغن و خرابی موتور شود.

 

7 - تغییر پی‌در‌پی ممنوع

یک نوع روغن را انتخاب کنید و سعی کنید تا آخر به همان روغن پایبند باشید. موتور خودروی شما به‌قدری حساس است که ممکن است با تغییر متوالی برند روغن مصرفی، خیلی زود آسیب ببیند

.

کلام آخر

اگرچه تعویض روغن موتور کاری است که معمولا به کارکنان کاردان تعویض روغنی می‌سپاریم، بد نیست ما هم با افزایش اطلاعات عمومی درمورد اهمیت تعویض روغن و نکات مربوط به آن، به افزایش طول عمر موتور ماشین کمک کنیم. نکاتی که در این مقاله اشاره کردیم، همگی در کنار هم کمک می‌کنند تعویض روغن موتور به کارکرد صحیح و روان موتور خودرو منجر شود و راندمانی که مد نظر دارید را به‌دست آورید. پیشنهاد می‌کنیم در نوبت بعدی حساسیت بیشتری به این موارد داشته باشید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روغن موتور و اطلاع از نحوه خرید و قیمت روغن موتور به قسمت مایعات و روانکارها در وبسایت هایپرکار مراجعه فرمایید تا با برندهای مختلف روغن موتور مانند : هیوندای ، روغن موتور کاسپین ، روغن موتور بهران ، روغن موتور آدینول ، روغن موتور کاسترول ، روغن موتور مگلوب ، روغن موتور کوانتیک ، روغن موتور ایساکو ، روغن موتور موتوسل ، روغن موتور ووفر ، روغن موتور سایپا یدک  آشنا شوید و بهترین انتخاب را داشته باشید.