بررسی کامل اکسل خودرو

بررسی کامل اکسل خودرو

خلاصه این مطلب:

اکسل خودرو به دلیل نقش مهمی که در سیستم ترمز و نیز کنترل و استحکام خودرو دارد، یکی از قطعات بسیار مهم و حیاتی خودرو است. در صورتی که اکسل خودرو به هر دلیلی خراب شود، ممکن است باعث نقص در عملکرد خودرو و ایجاد خطر برای راننده و سایر سفرکنندگان شود

 

 

اکسل خودرو چیست

 اکسل خودرو (Axle) یکی از قطعات اصلی خودرو است که به دو محور اصلی خودرو متصل می‌شود و وظیفه جلوگیری از انتقال نیروی ترمز به چرخ‌های خودرو را دارد. اکسل خودرو به اصطلاح همچنین با نام محور خودرو (Axle) نیز شناخته می‌شود.

اکسل خودرو به دو قسمت تقسیم می‌شود: اکسل جلو و اکسل عقب. اکسل جلو از طریق دیفرانسیل (Differential) به چرخ‌های جلوی خودرو متصل می‌شود و اکسل عقب به چرخ‌های عقب خودرو متصل می‌شود. در خودروهای پیشرانه، اکسل جلو از طریق موتور قدرت گرفته و در خودروهای خلفی، اکسل عقب از طریق موتور قدرت گرفته می‌شود.

اکسل خودرو ممکن است از جنس‌های مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم، فیبر کربن و ... ساخته شود. هر جنس دارای ویژگی‌های خاصی است که ممکن است برای شرایط خودرو و نیازهای شما مناسب باشد.

به طور کلی، اکسل خودرو به دلیل نقش مهمی که در سیستم ترمز و نیز کنترل و استحکام خودرو دارد، یکی از قطعات بسیار مهم و حیاتی خودرو است. در صورتی که اکسل خودرو به هر دلیلی خراب شود، ممکن است باعث نقص در عملکرد خودرو و ایجاد خطر برای راننده و سایر سفرکنندگان شود.

 

 

 

اجزای اکسل خودرو

اکسل خودرو (Axle) از چندین قطعه تشکیل شده است که هر قسمت از آن برای عملکرد صحیح و بهینه اکسل خودرو بسیار حیاتی است. برخی از اجزای مهم اکسل خودرو عبارتند از:

1. میل (Shaft): میل محور خودرو است که از دو قسمت به هم پیوسته تشکیل شده است. قسمت اول میل، از داخل دیفرانسیل خارج می‌شود و قسمت دوم آن، تا چرخ‌ها ادامه دارد.

2. دیفرانسیل (Differential): دیفرانسیل قسمتی از اکسل خودرو است که برای تقسیم نیروی محور خودرو به چرخ‌ها و تعادل بخشیدن به آن‌ها استفاده می‌شود. دیفرانسیل معمولاً در بخش میانی اکسل نصب می‌شود.

3. پیچ و مهره‌ها (Bolts and Nuts): پیچ و مهره‌هایی که از روی پایه‌های اکسل و چرخ‌ها عبور می‌کنند و آن‌ها را به هم متصل می‌کنند. این قطعات باید با شدت صحیح و به درستی برای جلوگیری از لغزش یا بیرون رفتن چرخ‌ها بسته شوند.

4. مهره‌های تنظیم فشار (Adjusting Nuts): مهره‌هایی که برای تنظیم فشار میان بلبرینگ‌ها و مهره‌های اکسل به کار می‌روند.

5. بلبرینگ‌ها (Bearings): بلبرینگ‌هایی که برای حرکت صاف و بهینه میل اکسل در محفظه‌های آن و نیز تعادل در بار میان چرخ‌ها به کار می‌روند.

6. روکش‌ها (Seals): روکش‌هایی که برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل محفظه میل و بلبرینگ‌ها به کار می‌روند.

7. ترمز‌ها (Brakes): ترمز‌هایی که برای کنترل سرعت و توقف خودرو به کار می‌روند. ترمز‌های اکسل معمولاً در قسمت داخلی دیسک ترمز قرار می‌گیرند.

8. چرخ‌ها (Wheels): چرخ‌هایی که به اکسل خودرو متصل می‌شوند و برای حرکت و راندن خودرو به کار می‌روند. چرخ‌ها معمولاً با استفاده از پیچ و مهره به پایه‌های اکسل خودرو متصل می‌شوند.

به طور کلی، هر یک از اجزای اکسل خودرو دارای نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح و بدون مشکل این قطعه مهم خودرو دارند. به همین دلیل، توجه به نگهداری و تعمیر صحیح این قطعات بسیار ضروری است.

 

انواع اکسل خودرو

انواع اکسل خودرو عبارتند از:

1. اکسل ثابت (Solid Axle): در این نوع اکسل، دو چرخ خودرو به صورت ثابت به یکدیگر متصل شده‌اند و نمی‌توانند مستقل از هم حرکت کنند. اکسل ثابت بیشتر در خودروهای سنگین و دوچرخه‌های باربر استفاده می‌شود.

2. اکسل متحرک (Independent Axle): در این نوع اکسل، هر چرخ به صورت مستقل از چرخ دیگر حرکت می‌کند و به اکسل متصل است. این نوع اکسل بیشتر در خودروهای سبک و وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌شود.

3. اکسل دوگانه (Tandem Axle): در این نوع اکسل، دو محور اصلی با یکدیگر ترکیب شده‌اند و به همراه تعدادی چرخ به صورت متوالی قرار می‌گیرند. این نوع اکسل بیشتر در کامیون‌ها، کامپوست‌ها و وسایل نقلیه باربر استفاده می‌شود.

4. اکسل برقی (Electric Axle): این نوع اکسل با استفاده از موتور‌های الکتریکی به محور اصلی خودرو قدرت می‌دهد. این نوع اکسل بیشتر در خودروهای الکتریکی و هیبریدی استفاده می‌شود.

5. اکسل ترمز دار (Braked Axle): در این نوع اکسل، ترمز‌هایی برای کنترل سرعت و توقف خودرو در اکسل نصب شده‌اند. این نوع اکسل بیشتر در خودروهای باربر و کشنده استفاده می‌شود.

6. اکسل مدور (Round Axle): در این نوع اکسل، شکل اکسل به صورت دایره‌ای است. این نوع اکسل بیشتر در تریلرها و وسایل نقلیه باربر استفاده می‌شود.

همچنین، اکسل خودرو ممکن است از جنس‌های مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم و ... ساخته شود که هر جنس دارای ویژگی‌های خاصی است که بسته به نوع خودرو و شرایط استفاده، انتخاب می‌شود.

 

اکسل جلوی خودرو

اکسل جلوی خودرو بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه حمایت از وزن جلوی خودرو و انتقال نیروی جانبی و عمودی از طریق لاستیک‌ها به بدنه خودرو را دارد. این قطعه مهم باید برای بهبود کیفیت رانندگی، طراحی و تولید شود و توانایی حمایت از وزن جلوی خودرو و برداشتن ضربات و لرزش‌های جاده را داشته باشد.

 

 

اکسل جلوی خودرو ممکن است به شکل یک میله فلزی طولانی باشد که متصل به دو جلوگیری و به دو لاستیک جلوی خودرو متصل می‌شود. در برخی از خودروهای سنگین، دو اکسل جلو به علت وزن بالای خودرو برای بهبود عملکرد تعلیق خودرو و افزایش قدرت ضربه گیری استفاده می شود.

به طور کلی، اکسل جلوی خودرو باید با توجه به وزن و نوع خودرو و شرایط رانندگی، طراحی و تولید شود و توانایی حمایت از وزن جلوی خودرو را داشته باشد. همچنین، بهتر است اکسل جلوی خودرو به منظور حفظ و تعمیرات منظم و به موقع، توسط یک مکانیک متخصص بررسی و بازبینی شود. به عنوان مثال، لرزش غیرعادی، صداهای غیرعادی، نشت روغن، و کاهش عمر لاستیک ها ممکن است به نیاز به تعمیر و تعویض اکسل جلوی خودرو اشاره کنند.

 

اکسل عقب خودرو

اکسل عقب خودرو بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه حمایت از وزن عقب خودرو و انتقال نیروی جانبی و عمودی از طریق لاستیک‌ها به بدنه خودرو را دارد.

اکسل عقب خودرو ممکن است به شکل یک میله فلزی طولانی باشد که متصل به دو جلوگیری و به دو لاستیک عقب متصل می‌شود. در برخی از خودروهای سنگین، دو اکسل عقب باعث افزایش قدرت و مقاومت تعلیق خودرو می‌شود.

 

 

به طور کلی، اکسل عقب خودرو باید با توجه به وزن و نوع خودرو و همچنین شرایط رانندگی و محیط، طراحی و تولید شود. این اکسل باید توانایی حمایت از وزن عقب خودرو را داشته باشد و برای انتقال نیروی جانبی و عمودی به بدنه خودرو از جمله ضروری‌ترین قطعات برای بهبود کیفیت رانندگی خودرو باشد.

همچنین، بهتر است اکسل عقب خودرو به منظور حفظ و تعمیرات منظم و به موقع، توسط یک مکانیک متخصص بررسی و بازبینی شود. به عنوان مثال، لرزش غیرعادی، صداهای غیرعادی، نشت روغن، و کاهش عمر لاستیک ها ممکن است به نیاز به تعمیر و تعویض اکسل عقب خودرو اشاره کنند.

 

 

هر ماشین چند اکسل دارد؟

تعداد اکسل‌های یک خودرو به نوع و اندازه آن بستگی دارد، بنابراین تعداد اکسل‌های خودروها می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، بیشتر خودروها دارای دو یا چهار اکسل هستند.

خودروهای سبک مانند اتومبیل‌های شخصی معمولاً دارای دو اکسل هستند. در این خودروها، یک اکسل در جلوی خودرو و دیگری در پشت قرار دارد. برخی خودروهای سبک دیگر مانند ون‌ها و اسپرت‌ها ممکن است دارای چهار اکسل باشند.

در خودروهای سنگین مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، معمولاً چهار یا بیشتر اکسل وجود دارد. در این خودروها، یک یا دو اکسل در جلوی خودرو و دو یا بیشتر در پشت وجود دارد. همچنین، برخی خودروهای سنگین دیگر مانند تریلرها و کشنده‌ها ممکن است دارای بیش از چهار اکسل باشند.

بنابراین، تعداد اکسل‌های یک خودرو بستگی به نوع و سایز آن دارد و می‌تواند متفاوت باشد.

 

 

چگونه متوجه شویم که اکسل خودروی ما احتیاج به تعمیر دارد؟

تعمیر اکسل خودرو به علت بسیاری عواملی از جمله کیفیت جاده‌ها، شرایط آب و هوایی، نوع و شیب جاده، سرعت و رانندگی و همچنین نوع و سن خودرو متفاوت است. با این حال، برخی از علائمی که ممکن است نشان دهنده نیاز به تعمیر اکسل خودرو باشند عبارتند از:

1. صدای بلند و غیرعادی از طرف اکسل: اگر اکسل خودرو شروع به صدای بلند و غیرعادی کرد، ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد. این صدا ممکن است نشان دهنده وجود مشکل در لاستیک‌ها، جلوگیری‌ها، جعبه دنده، یا قطعات دیگر باشد.

2. لرزش غیرعادی: اگر خودرو شما بدون دلیل و بدون دلیل زیادی لرزش دارد، ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد. این می‌تواند به دلیل خرابی در اکسل، جلوگیری‌ها، یا سیستم تعلیق باشد.

3. عدم تعادل خودرو: اگر خودرو شما عدم تعادل دارد و به طور نامطلوب به یک طرف می‌کشد، ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد. این ممکن است به دلیل مشکل در اکسل، جلوگیری‌ها، یا تعلیق خودرو باشد.

4. کاهش عمر لاستیک‌ها: اگر لاستیک‌های شما با سرعت بیشتری از حد معمول ساییده شده‌اند، ممکن است نیاز به تعمیر اکسل داشته باشد. این ممکن است به دلیل مشکل در تعلیق، جلوگیری‌ها، یا اکسل باشد.

5. نشت روغن: اگر روغن از قطعات اکسل خودرو شما نشت می‌کند، ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد. این ممکن است به دلیل ترک در چهارچوب، پوسته، یا قطعات دیگر باشد.

همیشه بهتر است در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق، خودرو خود را به یک مکانیک متخصص ببرید تا مشکل را تشخیص دهد و تعمیر کند.

 

 

خرید و قیمت اکسل خودرو

قیمت اکسل خودرو به وسیلهٔ تولیدکننده خودرو و نوع اکسل (ثابت یا متحرک) و کیفیت آن بستگی دارد. قیمت اکسل‌های خودروها ممکن است بین مدل‌ها و برندهای مختلف متفاوت باشد. همچنین، قیمت اکسل‌های برندهای اصلی خودرو ممکن است بالاتر از برندهای مستقل و غیر اصلی باشد.

 

برای خرید اکسل خودرو، بهتر است از قطعات یدکی اصلی و معتبر و مطابق با مشخصات فنی خودرو استفاده کنید. قیمت اکسل‌های خودرو همچنین ممکن است بسته به پیچیدگی و نوع خودرو، متفاوت باشد. به عنوان مثال، قیمت اکسل یک خودرو سبک ممکن است از قیمت اکسل یک خودرو سنگین بیشتر باشد.

همچنین، برخی از فروشگاه‌های قطعات یدکی و سرویس‌های خودرو ممکن است قیمت‌های مختلفی برای اکسل‌های خودرو ارائه کنند. بهتر است پیش از خرید از چندین فروشگاه قطعات یدکی مختلف قیمت‌ها را مقایسه کنید و از فروشگاه‌هایی که قطعات اصلی و با کیفیت ارائه می‌دهند، استفاده کنید. ما به شما بزرگ ترین مرکز خرید قطعات خودرو در ایران و خاورمیانه را پیشنهاد می کنیم:

هایپرکار اولین هایپر خودرو در خاورمیانه است که در فضایی به وسعت 14000 متر با هدف ایجاد بستری مناسب جهت فروش محصولات اصل و با کیفیت در قلب تهران راه اندازی شده است. نحوه خرید از هایپرکار به صورت حضوری ،انلاین و تلفنی می باشد.عرضه مستقیم از تولید کنندگان به مصرف کننده با قیمتهای مصوب و گارانتی اصالت کالا می باشد . قطعات خودرو را ارزان تر ، با اصالت و با گارانتی از هایپر کار تهیه کنید.